Úkony a dohľad v rámci pomoci pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby

Posudzovanie odkázanosti na pomoc inej osoby

Zákon č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o IPČ“) ustanovuje s účinnosťou od 1.9.2025  zjednotenie posudkovej činnosti novo vykonávanej v správnom konaní o integrovanom posudku v rámci pôsobnosti úradov práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len„ÚPSVR“), a to

  1. na účely uplatnenia nárokov podmienených integrovaným posudkom

– v oblasti sociálnych služieb podmienených odkázanosťou fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby,

– v oblasti peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, a

  1. v rámci podpory účasti znevýhodnených osôb na trhu práce v sociálnej ekonomike a sociálnom podnikaní (posudzovanie dlhodobého zdravotného postihnutia vo vzťahu ku konkrétnej pracovnej činnosti).

 

Sociálna posudková činnosť predchádza lekárskej posudkovej činnosti a zohľadňujú sa podmieňujúce aspekty životnej situácie posudzovaných osôb- účastníkov konania, ich individuálne predpoklady, rodinné prostredie i prostredie, ktoré ovplyvňuje ich začlenenie do spoločnosti s aktívnou pozíciou posudzovaných osôb počas konania, ktorá začína vyplnením sebaposudzovacieho dotazníka v rámci žiadosti o integrovaný posudok.

 

Postup v konaní obce a VÚC vo veciach odkázanosti na sociálnu službu od 1. septembra 2025

Od 1. septembra 2025 budú vykonávať úrady práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR) v zmysle zákona o IPČ integrovanú posudkovú činnosť, ktorá zahŕňa sociálnu posudkovú činnosť a lekársku posudkovú činnosť a ktorou sa v plnom rozsahu nahrádza aj doterajšia posudková a rozhodovacia činnosť vykonávaná v pôsobnosti obcí a VÚC podľa zákona o sociálnych službách (SoS) na účely posudzovania a rozhodovania o odkázanosti na sociálne služby, ktorých poskytovanie je podmienené odkázanosťou fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby.

 

Poskytovanie sociálnych služieb podmienených odkázanosťou bude podmienené už len integrovaným posudkom, ktorý bude na základe záverov posúdenia obsahovať aj

  • stupeň odkázanosti fyzickej osoby, ak je odkázaný na pomoc inej fyzickej osoby,
  • činnosti, ktoré fyzická osoba pri uspokojovaní základných životných potrieb nie je schopná samostatne vykonávať alebo je schopná ich vykonávať s dohľadom, ak je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby,
  • možný druh sociálnej služby na riešenie nepriaznivej sociálnej situácie z dôvodu ťažkého zdravotného postihnutia, nepriaznivého zdravotného stavu alebo z dôvodu dovŕšenia veku potrebného na nárok na starobný dôchodok a
  • termín opätovného posúdenia.

 

To znamená, že po 31. auguste 2025 obce a VÚC už nebudú posudzovať žiadne nové žiadosti o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu podané po tomto termíne, nakoľko už nemajú pôsobnosť v tejto veci konať a rozhodovať.

 

  • Ak fyzická osoba po 31. auguste 2025 na obci alebo VÚC len neformálne prejaví záujem o možnosť podania žiadosti o posúdenie a rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu podmienenú odkázanosťou, bude informovaná o potrebe podať žiadosť o integrovaný posudok na príslušnom ÚPSVR, ktorý je právnou podmienkou na poskytovanie tejto sociálnej služby.

 

  • Ak bola písomná žiadosť o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu po 31.auguste 2025 podaná obci alebo VÚC, na základe posúdenia obsahu tohto podania a skutočnosti, že od 1. septembra 2025 už nie je odkázanosť na sociálnu službu predmetom konania a rozhodovania v správnom konaní, obec/VÚC bez meškania postúpi túto žiadosť (aj s jej prílohami) príslušnému ÚPSVR a o tejto skutočnosti upovedomí aj žiadateľa – účastníka konania.

 

Konania obce a VÚC vo veciach odkázanosti na sociálnu službu začaté pred 1. septembrom 2025, ktoré neboli právoplatne skončené do 31. augusta 2025, dokončia obce/VUC podľa zákona o SoS v znení účinnom do 31.augusta 2025.

Rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu vydané podľa zákona o SoS v znení účinnom do 31. augusta 2025 stráca platnosť najneskôr nadobudnutím právoplatnosti integrovaného posudku alebo právoplatnosti rozhodnutia o zastavení konania o integrovanom posudku z dôvodov ustanovených zákonom o IPČ, ak toto

konanie bolo začaté z vlastného podnetu príslušného správneho orgánu.

Zároveň v zmysle prechodných ustanovení zákona o IPČ najdlhšie do právoplatnosti

integrovaného posudku alebo do právoplatnosti rozhodnutia o zastavení konania o IP, sa fyzická osoba, ktorej stupeň odkázanosti je

  • podľa zákona o SoS v znení účinnom do 31. augusta 2025, považuje za fyzickú osobu, ktorej stupeň odkázanosti je I. podľa zákona o IPČ,
  • podľa zákona o SoS v znení účinnom do 31. augusta 2025, považuje za fyzickú osobu, ktorej stupeň odkázanosti je II. podľa zákona o IPČ ,
  • podľa zákona o SoS v znení účinnom do 31. augusta 2025, považuje za fyzickú osobu, ktorej stupeň odkázanosti je III. podľa zákona o IPČ.
  • podľa zákona o SoS v znení účinnom do 31. augusta 2025, považuje za fyzickú osobu, ktorej stupeň odkázanosti je IV. podľa zákona o IPČ a
  • podľa zákona o SoS v znení účinnom do 31. augusta 2025, považuje za fyzickú osobu, ktorej stupeň odkázanosti je V. podľa zákona o IPČ.

Z uvedeného vyplýva, že:

  • Všetky začaté a nedokončené konania o odkázanosti na sociálnu službu sa dokončia podľa zákona o SoS účinného do 31. augusta 2025 – teda aj po 1. septembri 2025 bude samospráva konať vo veci odkázanosti na sociálnu službu – vykonávať sociálnu a zdravotnú posudkovú činnosť za účelom vyhotovenia posudku o odkázanosti na sociálnu službu aj s určením stupňa odkázanosti na pomoc inej osoby v stupni II. až VI. (teda aj s označením stupňov odkázanosti podľa doterajšej právnej úpravy), ako podkladu na následné rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu.

 

  • Až do vydania nového rozhodnutia – integrovaného posudku príslušným ÚPSVR, budú všetky právoplatné rozhodnutia o odkázanosti na sociálnu službu vydané obcou a VÚC podľa doterajšej právnej úpravy zákona

o SoS naďalej platné a účinné aj po 31. auguste. To znamená, že fyzické osoby, ktoré majú právoplatné rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu (vydané pred 1.septembrom 2025 alebo v rámci dokončenia konania začatého pred 1.septembrom 2025 s právoplatnosťou po 1. septembri 2025), nebudú opätovne preposudzované, a to až do uplynutia termínu potreby opätovného posúdenia, ak bol obcou/VÚC určený, resp. do začatia konania o integrovanom posudku či už na základe žiadosti fyzickej osoby alebo z vlastného podnetu príslušného ÚPSVR.

 

  • „Preznačenie“ stupňov odkázanosti v zákone o IPČ, oproti doterajšej právnej úprave, nemá vecné dôsledky na priznané stupne odkázanosti podľa doterajšej právnej úpravy; osoby, ktoré boli podľa zákona o SoS posúdené v stupni II. budú považované za osoby v stupni I. … atď. a osoby v stupni VI. budú považované za osoby v stupni V., a to až do doby vydania „nového“ integrovaného posudku.

 

Obce budú aj po 31. auguste 2025 v rámci svojej samosprávnej pôsobnosti príslušným správnym orgánom v konaní a rozhodovaní o potrebe poskytovania sociálnej služby v zariadení pre seniorov podľa § 35 ods. 1 písm. b) zákona o SoS, t. j. ak fyzická osoba, ktorá dovŕšila dôchodkový vek a poskytovanie sociálnej služby v tomto zariadení potrebuje nie na základe integrovaného posudku ale z iných vážnych dôvodov (vopred určených a zverejnených obcou).

Za vážne dôvody (v previazanosti s humanitnými, rodinnými, ekonomickými i morálnymi dôvodmi) možno u osoby v dôchodkovom vek považovať napríklad aj:

  • ohrozenie správaním iných osôb – domáce násilie, a s tým súvisiaca nemožnosť užívania doterajšieho bývania,
  • ohrozenie života alebo zdravia, ktoré vyžaduje bezodkladné riešenie sociálnou službou,
  • ohrozenie sociálnym vylúčením alebo obmedzenie jej schopnosti sa spoločensky začleniť a samostatne riešiť svoje problémy z dôvodu, že nemá zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb,
  • strata doterajšieho bývania a nemožnosť zabezpečenia kontinuity bývania na voľnom trhu,
  • strata bývania v dôsledku živelnej pohromy, havárie alebo inej podobnej udalosti,
  • osamelosť po strate životného partnera spojená s vysokým vekom a jeho dôsledkami v sebestačnosti a strate sociálnych kontaktov,
  • umožnenie spoločného zdieľania života so životným partnerom, ktorému sa už poskytuje sociálna služba v zariadení pre seniorov (v posledných fázach života).

 

*Zdroj: https://www.employment.gov.sk/files/sk/rodina-socialna-pomoc/socialne-sluzby/usmernenia-poskytovatelov-socialnych-sluzieb/info-k-ipc_sos_310725.pdf

(výňatok)

 

Ministerstvo práce zverejnilo Metodiku k sociálnej posudkovej činnosti TU

https://www.employment.gov.sk/files/sk/rodina-socialna-pomoc/tazke-zdravotne-postihnutie/integrovana-posudkova-cinnost/metodika-k-socialnej-posudkovej-cinnosti.pdf

 

Úkony a dohľad v rámci pomoci pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby podľa prílohy č. 4 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách

Ministerstvo práce zverejnilo Metodiku k sociálnej posudkovej činnosti TU – https://www.employment.gov.sk/files/sk/rodina-socialna-pomoc/tazke-zdravotne-postihnutie/integrovana-posudkova-cinnost/metodika-k-socialnej-posudkovej-cinnosti.pdf

 

Časť I

 

Sebaobslužné úkony

 

a) Hygiena

 

1. osobná hygiena

 

hygienická starostlivosť o jednotlivé časti tela: ruky, tvár, zuby, nechty (holenie, česanie, umývanie, make-up, odličovanie, strihanie nechtov na rukách a na nohách, aplikácia krémov, masti, prípadne medikamentov),

 

2. celkový kúpeľ

 

hygienická starostlivosť o celé telo vo vani, prípadne v sprche s umytím vlasov (celkový kúpeľ sa vykonáva vždy vo vani alebo v sprchovacom kúte),

 

b) Stravovanie a dodržiavanie pitného režimu

 

1. porciovanie stravy,

 

2. obsluha (prinesenie stravy a nápoja na dosah klienta),

 

3. kŕmenie a pomoc pri pití,

 

c) Vyprázdňovanie močového mechúra a hrubého čreva

 

1. sprievod na toaletu,

 

2. pomoc pri vyzliekaní, obliekaní,

 

3. účelná očista po toalete,

 

4. sprievod z toalety,

 

5. podanie podložnej misy, močovej fľaše s následným očistením podložnej misy (fľaše),

 

6. ochrana osobnej a posteľnej bielizne pred znečistením (nasadenie a výmena plienky),

 

d) Obliekanie, vyzliekanie

 

1. výber oblečenia (rozpoznanie jeho správneho vrstvenia a farieb),

 

2. obliekanie, obúvanie,

 

3. vyzliekanie, vyzúvanie,

 

e) Mobilita, motorika

 

1. sprievod pri chôdzi (chôdza po rovine, po schodoch),

 

2. pomoc pri vstávaní z lôžka, pomoc pri líhaní na lôžko,

 

3. polohovanie,

 

4. pomoc pri manipulácii s predmetmi (napríklad pri uchopení lyžičky, zapínaní gombíkov),

 

5. obsluha a premiestňovanie predmetov dennej potreby.

 

f) dodržiavanie liečebného režimu

 

1. nákup liekov,

 

2. podávanie liekov a aplikácia mastí,

 

3. kontrola glykémie glukomerom,

 

4. odmeranie krvného tlaku, pulzu a telesnej teploty,

 

5. aplikácia liečiva subkutánne (napríklad inzulínu),

 

6. polohovanie.

 

 

Časť II

 

Úkony starostlivosti o svoju domácnosť

 

a) nákup potravín a iného drobného spotrebného tovaru,

 

b) príprava jedla, varenie, zohrievanie jedla,

 

c) donáška jedla do domu,

 

d) umytie riadu,

 

e) bežné upratovanie v domácnosti,

 

f) obsluha bežných domácich spotrebičov,

 

g) starostlivosť o bielizeň (pranie, žehlenie),

 

h) starostlivosť o lôžko,

 

i) vynášanie drobného odpadu do zbernej smetnej nádoby,

 

j) donáška uhlia, donáška dreva, vynesenie popola, donáška vody, kúrenie vo vykurovacích telesách a ich čistenie,

 

k) ďalšie jednoduché úkony spojené s prevádzkou a udržiavaním domácnosti (administratívne úkony spojené s vedením domácnosti, napríklad zabezpečenie úhrady platieb).

 

 

Časť III

 

 

Základné sociálne aktivity

 

a) sprievod

 

1. na lekárske vyšetrenie,

 

2. na vybavenie úradných záležitostí,

 

3. do školy a školského zariadenia, zo školy a školského zariadenia, do zamestnania a zo zamestnania,

 

4. pri záujmových činnostiach,

 

b) predčítanie pre fyzickú osobu, ktorá je nevidiaca alebo prakticky nevidiaca najmä pri vybavovaní úradných záležitostí, pri vybavovaní úradnej a osobnej korešpondencie a pri nakupovaní,

 

c) sprostredkovanie komunikácie pre fyzickú osobu, ktorá je nepočujúca, má ťažkú obojstrannú nedoslýchavosť alebo je hluchoslepá najmä pri nakupovaní a pri záujmových činnostiach.

 

 

Časť IV

 

 

Dohľad

 

Inštruovanie, usmerňovanie, monitorovanie a kontrola fyzickej osoby pri plánovaní, príprave a vykonávaní sebaobslužných úkonov, úkonov starostlivosti o domácnosť a základných sociálnych aktivít.

 

Stupeň odkázanosti

Stupeň odkázanosti je upravený v prílohe č. 2 k zákonu č. 376/2024 Z. z. a určí sa na základe počtu základných životných potrieb, ktoré fyzická osoba nie je schopná samostatne uspokojovať.

Základné životné potreby, ktoré fyzická osoba nie je schopná samostatne uspokojovať, a ich počet sa určí na základe dotazníka k určeniu odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby.

Stupeň odkázanosti

Počet základných
životných potrieb, ktoré
fyzická osoba nad 15 rokov
veku nie je schopná
samostatne uspokojovať

Počet základných životných
potrieb, ktoré fyzická osoba
do 15 rokov veku nie je
schopná samostatne
uspokojovať

I. ľahká odkázanosť

1 – 2

1

II. stredne ľahká odkázanosť

3 – 4

2 – 3

III. stredne ťažká odkázanosť

5 – 6

4 – 5

IV. ťažká odkázanosť

7 – 8

6 – 7

V. úplná odkázanosť

9 – 10

8 – 9

 

 

Osobná asistencia je pomoc fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím pri činnostiach, pri ktorých je podľa integrovaného posudku odkázaná na osobnú asistenciu, na účel jej aktivizácie a podpory sociálneho začlenenia, podpory jej nezávislosti a možnosti rozhodovať sa a ovplyvňovať plnenie rodinných rolí, vykonávanie pracovných aktivít, vzdelávacích aktivít, spoločenských aktivít a voľnočasových aktivít.

 

Osobná asistencia je riadená osobou so zdravotným postihnutím, ktorá si sama vyberá a zaškoľuje asistenta, uzatvára s ním zmluvu o výkone osobnej asistencie, určuje mu úlohy a sama ho aj vypláca. Pokiaľ je zdravotne postihnuté dieťa, povinnosti vo vzťahu k osobnému asistentovi plnia jeho rodičia.

 

Príspevok na financovanie asistenta, prípadne asistentov, poskytuje osobe so zdravotným postihnutím štát, asistenta je však možné financovať aj z vlastných zdrojov.

Príspevok na osobnú asistenciu poberá osoba s ťažkým zdravotným postihnutím. Osobnú asistenciu môžu využívať osoby so zdravotným postihnutím nielen s fyzickým, ale aj zmyslovým, mentálnym či kombinovaným. Aj onkologický pacient môže poberať príspevok na osobnú asistenciu, pokiaľ potrebuje pomoc inej osoby pri vykonávaní stanovených činností.

Poskytovanie príspevku nie je limitované príjmom osoby s ťažkým zdravotným postihnutím.

Rozsah osobnej asistencie sa určuje podľa stanoveného zoznamu činností, ktoré si nemôže osoba s ŤZP vykonávať sama, a počtu hodín, ktoré sú potrebné na ich vykonanie.

Počet hodín osobnej asistencie sa určuje na obdobie kalendárneho roka a je najviac 7 300 hodín ročne .

 

Do rozsahu hodín osobnej asistencie sa nezapočítava čas, počas ktorého je osoba s ťažkým zdravotným postihnutím v zariadení sociálnych služieb alebo vykonáva zamestnanie a navštevuje materskú, základnú alebo strednú školu. Pri výkone práce môže osobe so zdravotným postihnutím pomáhať pracovný asistent, v škole je to  asistent učiteľa. Príspevok na osobnú asistenciu nemožno poskytovať osobe, ktorú opatruje rodinný príslušník alebo opatrovateľská služba.

 

Počet hodín osobnej asistencie sa určuje na obdobie kalendárneho roka a je najviac 7 300 hodín ročne, t.j. 20 hodín denne. Sadzba na jednu hodinu osobnej asistencie je je 6,22 €.

 

Príspevok vypláca úrad práce, sociálnych vecí a rodiny na základe predloženého výkazu o odpracovaných hodinách osobnej asistencie za predchádzajúci kalendárny mesiac. 

 

Osobná asistencia sa vykonáva na základe zmluvy. V zmluve o výkone osobnej asistencie si užívateľ a asistent určia činnosti, ktoré bude asistent vykonávať, ich vzájomné práva a povinnosti, výšku odmeny aj spôsob ukončenia zmluvy. Zmluva sa uzatvára buď na dobu neurčitú alebo na určitý čas. Užívateľ osobnej asistencie môže uzatvoriť zmluvy s ľubovoľným počtom osobných asistentov, ktorí môžu vykonávať jednu alebo viacero činností či všetky činnosti v rôznom čase.  Zmluvu o výkone osobnej asistencie je osoba s ŤZP povinná predložiť príslušnému úradu najneskôr do piateho dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bola uzatvorená.  

 

Z odmeny asistenta sa neplatia odvody na zdravotné poistenie. Osobný asistent, ktorý nie je zdravotne poistený z iných dôvodov (napr. ako zamestnanec alebo SZČO) je poistencom štátu na účely zdravotného poistenia. Ak má osobný asistent na základe uzatvorenej zmluvy vykonávať osobnú asistenciu v rozsahu aspoň 140 hodín mesačne, je poistencom štátu aj na účely dôchodkového poistenia. Osobný asistent nie je povinne nemocensky poistený,  povinne poistený v nezamestnanosti a nevzťahuje sa naňho garančné a úrazové poistenie. Výkon činnosti osobného asistenta nie je prekážkou pre zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie, ak mesačná odmena z osobnej asistencie nepresiahne v úhrne (teda zo všetkých zmlúv o výkone asistencie) sumu životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu. Z odmeny asistenta sa platí daň z príjmu. Osobný asistent je povinný zaregistrovať sa na daňovom úrade a podávať daňové priznanie k dani z príjmu fyzických osôb.

 

Žiadosť o príspevok sa podáva na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny  podľa miesta bydliska. Formulár žiadosti je rovnaký pre všetky peňažné príspevky, vo formulári žiadateľ zaškrtne príspevok na osobnú asistenciu.

 

K žiadosti sa priloží vyplnený lekársky nález

Tlačivo lekársky nález /platné do 31. 8. 2025/

Tlačivo lekársky nález /platné do 1. 9. 2025/

 

Lekársky nález (pri žiadostiach podaných do 31.8.2025) vyplnil všeobecný lekár, pri podaní žiadosti nesmie byť starší ako šesť mesiacov.

 

Pri žiadostiach o príspevok na osobnú asistenciu, ktoré boli podané po 1.9.2025 úrad práce vyhotoví integrovaný posudok – viď časť Integrovaná posudková činnosť.

 

 

Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny má právo kontrolovať výkon osobnej asistencie. Osoba s ťažkým zdravotným postihnutím a osobný asistent sú povinní úradu na jeho žiadosť poskytnúť informácie o čase a mieste vykonávania osobnej asistencie a umožniť kontrolu v prostredí, v ktorom sa osobná asistencia vykonáva.

 

Úrad práce rozhoduje o príspevku na asistenta, ale neprideľuje asistenta. Osoba s ťažkým zdravotným postihnutím si musí nájsť osobného asistenta sama. Pomôcť jej s tým môže agentúra osobnej asistencie. Agentúry osobnej asistencie zabezpečujú komplexný poradenský servis. Klientom radia, ako si vybaviť peňažný príspevok na osobnú asistenciu a ako viesť administratívu s ňou spojenú. Osobným asistentom poskytujú poradenstvo v oblasti administratívnych, daňových a odvodových povinností. Pomoc so zabezpečovaním osobnej asistencie poskytujú aj obce ako jednu zo sociálnych služieb.

 

 

V čom je rozdiel medzi opatrovaním /opatrovateľským príspevkom/ a osobnou asistenciou?

 

 

Príspevok na opatrovanie

 

Slúži na zabezpečenie pomoci osobe s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP) pri bežných denných úkonoch, napr. úkonoch sebaobsluhy, starostlivosti o domácnosť či realizovaní sociálnych a vzdelávacích aktivít.

 

Poskytuje sa osobe, ktorá osobne opatruje osobu s ŤZP odkázanú na opatrovanie a je jej rodinným príslušníkom (napr. manželom, manželkou, rodičom, náhradným rodičom, súrodencom, nevestou, zaťom alebo aj švagrom, švagrinou či neterou alebo synovcom) alebo s ňou býva.

 

Príspevok na opatrovanie možno poskytnúť osobe s ťažkým zdravotným postihnutím v prípade, ak stupeň odkázanosti je minimálne IV. alebo V. Pre nižší stupeň postihnutia príspevok na opatrovanie nemožno poskytnúť.

 

Pri opatrovaní prevažuje pomoc v domácnosti z dôvodu, že táto osoba nedokáže vykonávať väčšinu činnosti, aj vzhľadom na jej postihnutie alebo vek.

Opatrovateľ na Slovensku (rodinný príslušník, alebo osoba v spoločnej domácnosti) namiesto tejto osoby vykonáva rôzne činnosti, ktoré táto osoba nezvláda. Účelom opatrovania je, umožniť, aby osoba ŤZP mohla zostať v domácom prostredí a nebola odkázaná na pobyt v sociálnom zariadení.

 

 

Osobná asistencia

 

Osobná asistencia je zo svojej podstaty určená najmä pre ľudí, ktorí chcú rozhodovať o svojom živote a organizovať svoje každodenné aktivity. Skutočnosť, že človek trpí určitým ochorením neznamená, že nie je takéhoto rozhodovania schopný. Hoci zákon výslovne zakazuje podmieňovať priznanie príspevku na osobnú asistenciu určitým zdravotným postihnutím (a iné z neho naopak vylučovať), v praxi úradov sa možno stretnúť s rozhodnutiami odôvodňujúcimi nepriznanie príspevku práve konkrétnym zdravotným postihnutím. Takéto odôvodnenie rozhodnutia o nepriznaní príspevku je dôvodom na podanie odvolania proti rozhodnutiu o nepriznaní príspevku na osobnú asistenciu.

 

 

Peňažný príspevok na prepravu slúži na zabezpečenie prepravy osoby s ŤZP na jej pracovné, vzdelávacie, rodinné alebo občianske aktivity, ak je odkázaná na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom.

 

Základným predpokladom na priznanie príspevku je odkázanosť na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom.

 

Osoba s ŤZP je odkázaná podľa komplexného posudku na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom, ak nie je schopná z dôvodu

  • ťažkej poruchy mobility premiestniť sa k vozidlu verejnej hromadnej dopravy osôb (napríklad autobus ,električka, vlak, trolejbus) a späť,nastupovať do vozidla verejnej hromadnej dopravy osôb a udržať sa v ňom počas jazdy a vystupovať z takéhoto vozidla alebo
  • duševnej poruchy s často opakujúcimi prejavmi agresivity, neovládateľného alebo nepredvídateľného správania prepravovať sa vozidlom verejnej hromadnej dopravy osôb alebo
  • ťažkej poruchy oboch zvieračov prepravovať sa vozidlom verejnej hromadnej dopravy osôb alebo
  • imunologického ochorenia ťažkého stupňa prepravovať sa vozidlom verejnej hromadnej dopravy osôb.

 

Žiadateľ tiež nesmie byť vlastníkom osobného motorového vozidla – ak ste vlastníkom osobného motorového vozidla, môžete žiadať o priznanie príspevku na kompenzáciu zvýšených výdavkov súvisiacich s prevádzkou vozidla.

Príspevok na prepravu teda slúži osobe s ŤZP na úhradu nákladov na prepravu realizovanú iným subjektom, napríklad taxislužbou. Nemôže však ísť o prepravu do zdravotníckeho zariadenia – prepravu do a zo zdravotníckeho zariadenia zabezpečuje dopravná zdravotná služba hradená z verejného zdravotného poistenia.  Príspevok na prepravu slúži pri preprave pri plnení pracovných, vzdelávacích, občianskych a rodinných aktivit.

 

Na príspevok na prepravu nemá žiadateľ nárok, ak jeho príjem presiahne 5 násobok životného minima.

Od 1.7.2025 sa za životné minimum fyzickej osoby alebo fyzických osôb, ktorých príjmy sa posudzujú, sa považuje suma alebo úhrn súm vo výške:

  • 284,13 € mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu,
  • 198,22 € mesačne, ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu,
  • 129,74 € mesačne, ak ide o nezaopatrené dieťa alebo zaopatrené neplnoleté dieťa.

https://www.employment.gov.sk/sk/rodina-socialna-pomoc/hmotna-nudza/zivotne-minimum/

Príjem osoby s ŤZP sa porovná so zákonom stanoveným limitom životného minima.

Príjem sa zisťuje ako priemerný príjem žiadateľa a s ním spoločne posudzovaných osôb v uplynulom kalendárnom roku. Dôležité je preto nielen to, aký príjem má samotný žiadateľ, ale aj aký príjem má manžel alebo manželka žiadateľa a jeho neplnoleté deti.

 

Peňažný príspevok je možné poskytnúť mesačne najviac vo výške 51,02 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, čo je 144,97 €.

 

Výška príspevku sa určí percentuálnou sadzbou v závislosti od preukázaných nákladov na prepravu a od príjmu osoby s ŤZP, t. j. čím vyšší príjem máte, tým nižší príspevok budete poberať..

 

Ako o príspevok požiadať?

 

O priznanie príspevku na prepravu požiadate Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR) príslušný podľa miesta Vášho trvalého bydliska. Tlačivo žiadosti je rovnaké pre všetky príspevky, v žiadosti preto uvediete, aký peňažný príspevok žiadate (môže ich byť aj niekoľko).

 

K žiadosti sa priloží vyplnený lekársky nález

Tlačivo lekársky nález /platné do 31. 8. 2025/

Tlačivo lekársky nález /platné do 1. 9. 2025/

 

Lekársky nález (pri žiadostiach podaných do 31.8.2025) vyplnil všeobecný lekár, pri podaní žiadosti nesmie byť starší ako šesť mesiacov.

 

Ďalšími dokladmi, ktoré budete potrebovať, sú tie, ktoré preukazujú príjmy a majetkové pomery vás a osôb, ktoré sa posudzujú spolu s vami, napríklad potvrdenie o výške príjmu od zamestnávateľa, rozhodnutie Sociálnej poisťovne o výške dôchodku, daňové priznanie, vyhlásenie o majetku.

 

Pri žiadostiach o príspevok prepravu, ktoré boli podané po 1.9.2025 úrad práce vyhotoví integrovaný posudok – viď časť Integrovaná posudková činnosť.

 

Na základe tohto integrovaného posudku vydá úrad práce, sociálnych vecí a rodiny rozhodnutie.

 

Ak úrad práce, sociálnych vecí a rodiny žiadosti nevyhovie, žiadateľ je oprávnený podať proti takémuto rozhodnutiu odvolanie do 15 dní od jeho doručenia.

Vzor odvolania

 

Ako sa príspevok vypláca?

Príspevok na prepravu sa vypláca mesačne spätne, na základe potvrdení o jednotlivých výdavkoch na prepravu. Tieto doklady poberateľ príspevku predloží ÚPSVR raz mesačne, najneskôr do 5 dní od začatia nového kalendárneho mesiaca. ÚPSVR vyplatí príspevok najneskôr do 20 dní od predloženia dokladov. Znamená to, že výška príspevku na prepravu určená v rozhodnutí ÚPSVR je maximálnou výškou príspevku, žiadateľovi však bude príspevok vyplatený iba v takej výške, akú vydokladuje, najviac však do maximálnej výšky priznanej ÚPSVR.