SVETOVÝ DEŇ BEZ TABAKU 2020
- vyhlasuje ho každý rok 31. mája Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO). Vždy má svoju tému, ktorou WHO apeluje na závažné javy súvisiace s tabakom, nikotínom a fajčením vo svete.
Heslom tohtoročného Svetového dňa bez tabaku (World No Tobacco Day, WNTD) je Ochrana mládeže pred manipuláciou priemyslom. Prevenciou proti užívaniu tabaku a nikotínu. (Protecting youth from industry manipulation and preventing them from tobacco and nicotine use)
#TobaccoExposed
Po celé desaťročia tabakový priemysel zámerne využíval strategické, agresívne a dobre financované taktiky na prilákanie mládeže k tabakovým a nikotínovým výrobkom. Ročne vynakladá viac než osem miliárd dolárov na marketing a reklamu. Interné materiály výrobcov a distribútorov dokumentujú hĺbkový výskum a nekalé praktiky na prilákanie novej generácie užívateľov tabaku od dizajnu výrobkov po marketingové kampane zamerané na „nahradenie“ miliónov ľudí, ktorí každý rok zomrú na choroby súvisiace s tabakom. Touto náhradou sú noví spotrebitelia – mladí ľudia, častokrát ešte maloletí.
Globálna kampaň WNTD búra mýty a odhaľuje pochybné taktiky, ktoré priemysel využíva. Poskytne mladým ľuďom vedomosti potrebné na odhalenie manipulácie priemyslom a vyzbrojí ich nástrojmi a zručnosti, aby im vedeli odolať. WHO vyzýva všetkých mladých ľudí, aby sa pripojili k boju a stali sa generáciou bez tabaku.
Ako tabakový priemysel a obchodníci s výrobkami určenými na fajčenie manipulujú s mládežou?
- V tabakových a nikotínových výrobkoch sú príchute, ktoré sú pre mládež atraktívne. Tým vzbudzujú u mladých ľudí neškodnosť týchto výrobkov a zľahčovanie zdravotných rizík
- Príťažlivý dizajn produktov, ktoré sa dajú ľahko skladovať, alebo pripomínajú iné produkty, ktoré mládež bežne používa (napr. výrobky v tvare USB kľúča alebo cukroviniek)
- Propagácia výrobkov , ktoré „menej škodia“ alebo sú „čistejšie“ oproti tradičným cigaretám, hoci pre to nemajú žiadne vedecké dôkazy, ktorými by tieto tvrdenia odôvodnili.
- Sponzorstvá celebrít / influencerov a súťaže sponzorované značkami zamerané na propagáciu tabakových a nikotínových výrobkov (napr. influenceri na Instagrame)
- Marketing v mieste predaja, ktoré navštevujú deti, kde sú v blízkosti umiestnené sladkostí, občerstvenie alebo nápoje.
- Poskytovanie výhod predajcom s cieľom zabezpečiť, aby sa ich výrobky umiestňovali v blízkosti miest, ktoré navštevujú mladí ľudia (vrátane poskytovania marketingových materiálov pre maloobchodníkov)
- Predaj jednotlivých cigariet a iných tabakových a nikotínových výrobkov v blízkosti škôl
- Nepriamy marketing tabakových výrobkov vo filmoch, televíznych programoch, na sociálnych sieťach
- Balenie tabakových a iných produktov s nikotínom určených na fajčenie do atraktívnych obalov, ktoré lákajú deti a mládež
- Vyvolávanie súdnych sporov zameraných na oslabenie nariadení o kontrole tabaku (varovania, vystavenie v mieste predaja, obmedzenia predaja, marketing deťom apod.)
Na Slovensku je vďaka Zákonu na ochranu nefajčiarov a ratifikácii Rámcového dohovoru na kontrolu tabaku (WHO) väčšina vyššie uvedených praktík zakázaná. Napriek tomu tabakový priemysel aj na Slovensku stále hľadá možnosti, ako získavať nových fajčiarov. Umožňuje mu to najmä absencia verejnej osvety a zdravotnej výchovy na školách, ale aj nedostatočná kontrola dodržiavania zákonov. Málo pozornosti sa zo strany zodpovedných orgánov venuje tzv. inovatívnym produktom určeným na fajčenie: elektronickým cigaretám a bezdymovým tabakovým výrobkom (heat-not-burn zariadenia IQOS). Práve ich užívateľov je medzi mladými ľuďmi čím ďalej tým viac a tabakové firmy na nich enormne zarábajú. Ich negatívny dopad na zdravie bol opakovane potvrdený vedeckými štúdiami.
Najnovšie výskumy informujú, že v súvislosti s fajčením zomrie ročne viac než 8 miliónov ľudí, čo je viac úmrtí ako AIDS, maláriu a tuberkulózu dohromady. Najviac fajčiarov je v Európe (28% všetkých dospelých), pričom je tu aj najvyššie percento fajčiacich žien (19%). V tohtoročnom výskume o stave fajčenia a účinnosti jeho kontroly v 36 európskych krajinách (www.tobaccocontrolscale.org) sa Slovensko umiestnilo na nelichotivom 32. mieste.
Liga proti rakovine sa v rámci osvetových kampaní a cielenej práce so školami usiluje o zvýšenie povedomia o škodlivosti všetkých foriem tabakových a nikotínových výrobkov určených na fajčenie alebo šnupanie. Apeluje aj na zodpovedné autority, aby investovali viac do prevencie fajčenia, ktoré na Slovensku ročne zabíja okolo 9.000 ľudí, a prispieva k vzniku a zhoršovaniu mnohých chronických ochorení (srdcovocievnych, onkologických, respiračných). Podporovať treba aj behaviorálne a farmakologické formy odvykania od fajčenia, aby sa pomohlo tým, ktorí sa s nikotínovou závislosťou rozhodli skoncovať.
Viac na
https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020