#EWAC2020 – 7. BOD- SVETOVÝ DEŇ BEZ TABAKU

SVETOVÝ DEŇ BEZ TABAKU 2020

  • vyhlasuje ho každý rok 31. mája Svetová zdravotnícka organizácia (World Health Organization, WHO). Vždy má svoju tému, ktorou WHO apeluje na závažné javy súvisiace s tabakom, nikotínom a fajčením vo svete.

Heslom tohtoročného Svetového dňa bez tabaku (World No Tobacco Day, WNTD) je  Ochrana mládeže pred manipuláciou priemyslom. Prevenciou proti užívaniu tabaku a nikotínu.  (Protecting youth from industry manipulation and preventing them from tobacco and nicotine use)

#TobaccoExposed

Po celé desaťročia tabakový priemysel zámerne využíval strategické, agresívne a dobre financované taktiky na prilákanie mládeže k tabakovým a nikotínovým výrobkom. Ročne vynakladá viac než osem miliárd dolárov na marketing a reklamu. Interné materiály výrobcov a distribútorov dokumentujú hĺbkový výskum a nekalé praktiky na prilákanie novej generácie užívateľov tabaku od dizajnu výrobkov po marketingové kampane zamerané na „nahradenie“ miliónov ľudí, ktorí každý rok zomrú na choroby súvisiace s tabakom. Touto náhradou sú noví spotrebitelia – mladí ľudia, častokrát ešte maloletí.

Globálna kampaň WNTD búra mýty a odhaľuje pochybné taktiky, ktoré priemysel využíva. Poskytne mladým ľuďom vedomosti potrebné na odhalenie manipulácie priemyslom a vyzbrojí ich nástrojmi a zručnosti, aby im vedeli odolať. WHO vyzýva všetkých mladých ľudí, aby sa pripojili k boju a stali sa generáciou bez tabaku.

Ako tabakový priemysel a obchodníci s výrobkami určenými na fajčenie manipulujú s mládežou?

  • V tabakových a nikotínových výrobkoch sú príchute, ktoré sú pre mládež atraktívne. Tým vzbudzujú u mladých ľudí neškodnosť týchto výrobkov a zľahčovanie zdravotných rizík
  • Príťažlivý dizajn produktov, ktoré sa dajú ľahko skladovať, alebo pripomínajú iné produkty, ktoré mládež bežne používa (napr. výrobky v tvare USB kľúča alebo cukroviniek)
  • Propagácia výrobkov , ktoré „menej škodia“ alebo sú „čistejšie“ oproti tradičným cigaretám, hoci pre to nemajú žiadne vedecké dôkazy, ktorými by tieto tvrdenia odôvodnili.
  • Sponzorstvá celebrít / influencerov a súťaže sponzorované značkami zamerané na propagáciu tabakových a nikotínových výrobkov (napr. influenceri na Instagrame)
  • Marketing v mieste predaja, ktoré navštevujú deti, kde sú v blízkosti umiestnené sladkostí, občerstvenie alebo nápoje.
  • Poskytovanie výhod predajcom s cieľom zabezpečiť, aby sa ich výrobky umiestňovali v blízkosti miest, ktoré navštevujú mladí ľudia (vrátane poskytovania marketingových materiálov pre maloobchodníkov)
  • Predaj jednotlivých cigariet a iných tabakových a nikotínových výrobkov v blízkosti škôl
  • Nepriamy marketing tabakových výrobkov vo filmoch, televíznych programoch, na sociálnych sieťach
  • Balenie tabakových a iných produktov s nikotínom určených na fajčenie do atraktívnych obalov, ktoré lákajú deti a mládež
  • Vyvolávanie súdnych sporov zameraných na oslabenie nariadení o kontrole tabaku (varovania, vystavenie v mieste predaja, obmedzenia predaja, marketing deťom apod.)

Na Slovensku je vďaka Zákonu na ochranu nefajčiarov a ratifikácii Rámcového dohovoru na kontrolu tabaku (WHO) väčšina vyššie uvedených praktík zakázaná. Napriek tomu tabakový priemysel aj na Slovensku stále hľadá možnosti, ako získavať nových fajčiarov. Umožňuje mu to najmä absencia verejnej osvety a zdravotnej výchovy na školách, ale aj nedostatočná kontrola dodržiavania zákonov. Málo pozornosti sa zo strany zodpovedných orgánov venuje tzv. inovatívnym produktom určeným na fajčenie: elektronickým cigaretám a bezdymovým tabakovým výrobkom (heat-not-burn zariadenia IQOS). Práve ich užívateľov je medzi mladými ľuďmi čím ďalej tým viac a tabakové firmy na nich enormne zarábajú. Ich negatívny dopad na zdravie bol opakovane potvrdený vedeckými štúdiami.

Najnovšie výskumy informujú, že v súvislosti s fajčením zomrie ročne viac než 8 miliónov ľudí, čo je viac úmrtí ako AIDS, maláriu a tuberkulózu dohromady. Najviac fajčiarov je v Európe (28% všetkých dospelých), pričom je tu aj najvyššie percento fajčiacich žien (19%). V tohtoročnom výskume o stave fajčenia a účinnosti jeho kontroly v 36 európskych krajinách (www.tobaccocontrolscale.org) sa Slovensko umiestnilo na nelichotivom 32. mieste.

Liga proti rakovine sa v rámci osvetových kampaní a cielenej práce so školami usiluje o zvýšenie povedomia o škodlivosti všetkých foriem tabakových a nikotínových výrobkov určených na fajčenie alebo šnupanie. Apeluje aj na zodpovedné autority, aby investovali viac do prevencie fajčenia, ktoré na Slovensku ročne zabíja okolo 9.000 ľudí, a prispieva k vzniku a zhoršovaniu mnohých chronických ochorení (srdcovocievnych, onkologických, respiračných). Podporovať treba aj behaviorálne a farmakologické formy odvykania od fajčenia, aby sa pomohlo tým, ktorí sa s nikotínovou závislosťou rozhodli skoncovať.

Viac na

https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020

 


Najnovšie aktuality

  • 10. APRÍL: DEŇ NARCISOV 2025

    NA KOHO MYSLÍŠ, KEĎ SI PRIPÍNAŠ NARCIS? Liga proti rakovine pomáha na Slovensku onkologickým pacientom a ich blízkym už 35 rokov. A aj vďaka verejno-prospešnej finančnej zbierke DEŇ NARCISOV je táto pomoc veľmi intenzívna a účinná.  29. ročník zbierky sa bude v uliciach slovenských miest a obcí konať 10. apríla. Na Slovensku ročne pribúda približne […]

    Čítať ďalej
  • Symbolicky na Svetový deň zdravia začíname hovoriť o posolstve Dňa narcisov

    Dnešný (7.4.) Svetový deň zdravia je príležitosťou zamyslieť sa nad tým, ako môžeme lepšie chrániť svoje zdravie a zdravie našich blízkych. Zhodou okolností a termínov je to zároveň tiež čas, keď začíname hovoriť o posolstve tohtoročného Dňa narcisov, ktorý je symbolom spolupatričnosti a podpory onkologických pacientov. Podľa najnovších epidemiologických údajov je výskyt onkologických ochorení na […]

    Čítať ďalej
  • Marec – mesiac povedomia o rakovine hrubého čreva a konečníka

    Marec je Európskym mesiacom osvety o kolorektálnom karcinóme – rakovine hrubého čreva a konečníka, ktorá patrí medzi najčastejšie onkologické ochorenia v Európe aj na Slovensku. Liga proti rakovine preto upozorňuje na dôležitosť prevencie, včasného záchytu a liečby tohto ochorenia. Kolorektálny karcinóm: alarmujúce čísla Každoročne je v Európe diagnostikovaných približne 540 000 prípadov rakoviny hrubého čreva […]

    Čítať ďalej
  • Liga proti rakovine a ZSSK spoločne pre zdravie

    Liga proti rakovine v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) pripravili akciu „Zdravie vo vlaku s Ligou proti rakovine“ zameranú na prevenciu. Už v piatok, 28. februára, sa počas cesty vlakom na trati Bratislava – Košice a späť môžete dozvedieť viac o dôležitosti prevencie onkologických ochorení, naučiť sa samovyšetrovať prsníky a semenníky a zistiť, aký […]

    Čítať ďalej
  • 4.2.-Svetový deň proti rakovine

    Za každou diagnózou sa skrýva jedinečný príbeh Štvrtého februára (4.2.) si pripomíname Svetový deň proti rakovine. Medzinárodná únia boja proti rakovine (UICC) pri tejto príležitosti spustila novú globálnu kampaň s názvom „Spojení jedinečnosťou” (“United by Unique”), ku ktorej sa pripája každoročne aj Liga proti rakovine. Kampaň vyzýva na zmenu v onkologickej starostlivosti, v ktorej kladie […]

    Čítať ďalej
  • Mesiac povedomia o rakovine krčka maternice

    Karcinóm krčka maternice je rakovina, ktorá sa tvorí v tkanivách krčka maternice. Zvyčajne ide o pomaly rastúcu rakovinu, ktorá nemusí mať príznaky, môže však byť zistená prostredníctvom rôznych foriem prevencie. A práve o nich informuje pravidelne – počas celého roka – i Liga proti rakovine, intenzívne v mesiaci január, ktorý je venovaný povedomiu o tomto nádorovom ochorení. Výskyt na Slovensku […]

    Čítať ďalej