Na podporu Svetového dňa bez tabaku 31. mája UICC (Union for International Cancer Control) zdôrazňuje potrebu zaoberať sa priemyselnými taktikami, ktoré sa zameriavajú na mládež a sú proti protitabakovej legislatíve. Obhajuje prísne kontroly na obmedzenie užívania tabaku a poskytuje materiály a informácie na zapojenie sa do dnešného svetového dňa.
Viac ako 38 miliónov mladých ľudí vo veku od 13 do 15 rokov užíva nejakú formu tabaku. V rámci európskeho regiónu WHO predstavuje užívanie tabaku medzi 13 až 15-ročnými 11,5 % u chlapcov a 10,1 % u dievčat, čo naznačuje výzvu pri obmedzovaní spotreby tabaku u mládeže.
Svetový deň bez tabaku je tento rok venovaný téme „Ochrana detí pred zásahmi tabakového priemyslu“. Dôraz sa kladie na mobilizáciu medzinárodného úsilia o prijatie prísnejších predpisov, ktoré chránia mládež pred škodlivými tabakovými výrobkami a klamlivými reklamnými praktikami.
„Užívanie tabaku medzi mladými ľuďmi je alarmujúco vysoké a priamo ich vystavuje zvýšenému riziku rakoviny. To podkopáva snahy o zníženie počtu ľudí, u ktorých sa rozvinie rakovina a umierajú na ňu. Sme povinní ďalšej generácii ich chrániť pred tabakovými výrobkami a klamlivými online reklama a čeliť agresívnym taktikám odvetvia zameraným na obnovu zákazníckej základne.“
— Yannick Romero, Senior Knowledge & Advokacy Manager, UICC
- Tabak je hlavným prispievateľom k rôznym druhom rakoviny, pričom samotné fajčenie je zodpovedné za 90 % úmrtí na rakovinu pľúc.
- Napriek poklesu na 1,25 miliardy užívateľov predstavuje užívanie tabaku, najmä medzi 13 až 15-ročnými, značnú hrozbu.
- Cielená taktika tabakového priemyslu voči mládeži zahŕňa marketing nových produktov, ako sú elektronické cigarety, bezdymový tabak, snus, vrecká a používanie digitálnych platforiem na obídenie tradičných reklamných obmedzení.
- Pred Svetovým dňom bez tabaku 31. mája na tému ochrany mládeže UICC obhajuje zvýšené zdanenie, viac oblastí bez dymu a prísnejšie nariadenia o predaji a marketingu tabakových výrobkov a využívaní digitálnych platforiem na zacielenie na mladých spotrebiteľov.
- Užívanie tabaku je hlavným prispievateľom k mnohým druhom rakoviny, vrátane tých, ktoré postihujú ústnu dutinu, pľúca, pečeň, žalúdok, črevá, vaječníky a niektoré typy leukémie. Je zodpovedný za 25 % všetkých úmrtí na rakovinu na celom svete, čo predstavuje odhadom 2,5 milióna úmrtí ročne. Najmä fajčenie má na svedomí asi 85 % všetkých úmrtí na rakovinu pľúc, čo poukazuje na kritickú potrebu spoločného úsilia na globálne zníženie spotreby tabaku.
- Hoci došlo k výraznému poklesu globálneho užívania tabaku z 1,36 miliardy v roku 2000 na približne 1,25 miliardy užívateľov vo veku 15 rokov a starších, tento pokles je menej výrazný, ako sa očakávalo. Čísla ukazujú, že hoci sú opatrenia na kontrolu tabaku účinné pri obmedzovaní spotreby, je potrebné trvalé úsilie, aby sa zaviedli vo väčšej miere.
- UICC upozorňuje na trvalú taktiku tabakového priemyslu na získavanie mladých ľudí ako celoživotných spotrebiteľov.
- Užívanie tabaku je návykovejšie ako opiáty, alkohol alebo kokaín. Podľa @CDC sa príznaky vážnej závislosti na nikotíne môžu objaviť už po niekoľkých dňoch alebo týždňoch experimentovania s fajčením.
- V roku 2022 vzrástol počet scén s tabakom o 110 % v populárnych nedávnych reláciách medzi 15- až 24-ročnými ľuďmi, ktoré často zobrazujú fajčenie ako očarujúce a cool. Podľa @TruthInitiative je u mladých ľudí až 3x vyššia pravdepodobnosť, že začnú vapovať, keď sú vystavení fajčeniu na obrazovke. Digitálne platformy ako Facebook, Instagram a TikTok, ktoré sú väčšinou neregulované, sú kľúčovými marketingovými kanálmi pre tabakové spoločnosti, ktoré sa snažia vyhnúť reklamným predpisom.
Viac na: https://www.uicc.org