Liga proti rakovine

Alternative Flush

Výživa

Hľadaj na tejto podstránke
  •  

Na trhu je nová kniha Výživa ako zbraň proti rakovine

Kniha, ktorá prichádza na trh v slovenskom preklade (vydavateľstvo Balneotherma), od svojho originálneho vydania v r. 2005 vyšla už v 12 jazykoch (v niektorých v druhom vydaní) a stala sa v desiatkach krajín knižným bestselerom. Autori publikácie sú vedecké osobnosti v oblasti výskumu prevencie rakoviny, obaja pôsobia na Quebeckej univerzite v Montreali a sú vedúcimi pracovníkmi Laboratória molekulovej medicíny Centra onkológie Charlesa Bruneaua, ktoré sa dlhodobo zaoberá možnosťou prevencie vzniku a šírenia rakoviny pomocou bežných potravín.

Rakovina je choroba, ktorá sa dnes týka každého. Každoročne stúpa výskyt určitých druhov rakoviny, ktoré pred 50-timi rokmi boli ešte zriedkavé. Krajiny Východnej Európy sú na popredných miestach vo výskyte tohto ochorenia, podobne ako aj vysoko rozvinuté krajiny Západu. Touto chorobou sme ohrození všetci. Kniha vyvracia mýty, ktoré žijú medzi ľuďmi o príčinách rakoviny a zároveň na základe súčasných vedeckých poznatkov prináša ľahko realizovateľný návod ako predchádzať vzniku rakoviny a tiež ako zabrániť jej znovuobjaveniu sa po liečbe. Na rozdiel od publikácii, ktoré u nás vyšli so zameraním na problematiku stravovania pri ochorení na rakovinu, prináša historicky overené skúsenosti, ktoré boli exaktne vedecky potvrdené. Je to seriózna publikácia, napísaná zrozumiteľnou formou, ktorá zaujme každého a môže byt prospešná všetkým, ktorí chcú rakovine predchádzať, alebo s ňou bojovať.
Cena za 1 ks plnofarebnej 218 stranovej publikácie je 396,-Sk (EUR 13,14) vrátane DPH, v cene nie je započítané poštovné a balné. Objednávkový lístok v elektronickej podobe nájdete aj na stránke www.bth.sk.

Je mlieko škodlivé?

Pred nedávnom sa v médiách objavila správa, že na základe štúdie, ktorá sa robila v Karo-linska Institute v Štokholme, môže byť mlieko a mliečne výrobky rizikom pre vznik rakoviny prsníka, vaječníkov a prostaty. Niektorí podnikaví propagátóri zdravej výživy túto informáciu predložili verejnosti ako potvrdený fakt.Liga proti rakovine SR sa obrátila na Medzinárodnú agentúru pre výskum rakoviny v Lyone, aby sa k tejto informácii vyjadril. Odpoveď je nasledovná: Výskumná oblasť diéta a rakovina je zložitá. Doterajšie výsledky, ktoré boli získané vo veľkom množstve štúdií potvrdzujú, že správna diéta môže znížiť riziko vzniku rakoviny o 8 – 12 %. Nových poznatkov pribúda, ale stále platí – menej tukov, červeného, údeného a presoleného mäsa, viac ovocia a zeleniny, a samozrejme vystríhať sa obezity a zvýšiť fyzickú činnosť. Je veľmi dôležité – a to platí pre celú vedu – nerobiť nikdy platné závery z jednej štúdie a treba byť kritický! Musíme mať prijateľný biologický mechanizmus a potrebujeme ho potvrdiť na množstve ďalších štúdií, ktoré zistia, či nejde o omyl alebo zle postavený výskum. A až po zhodnotení spoľahlivých údajov z množstva literatúry sa dá vo svetle nových dôkazov uvažovať o zmenách v určitých informáciách. Takže pite mlieko a jedzte mliečne výrobky bez obáv.

MUDr. Eva Siracká, DrSc.

É-čka v potravinách

Hneď úvodom prichodí konštatovať, že kódy "E" neznamenajú nič zlé, sú to iba identifikačné kódy EÚ. Uvedené vyjadrenia sa vzťahujú v prvom rade k tzv. rakovinotvorným látkam:

E 123 Amarant:
v 70-tych rokoch sa vyskytli pochybnosti z hľadiska jeho mutagenity (WHO Technical Report Series - TRS, 1982) čo sa na základe dlhodobého krmného pokusu na pokusných zvieratách nepotvrdilo a v ďalšom reporte TRS (1984) sa určila hodnota jeho maximálne prijateľného denného príjmu (ADI) nepodmienečne.

E 131 Patentná modrá a E 142 zelená S:
už od 70-tych rokov boli v podobnom podozrení ako amarant, ale t.č. sú všetky tri farbivá na zozname EÚ ako všeobecne povolené do potravín. Na základe týchto poznatkov v rámci harmonizácie našej legislatívy s EÚ v r. 2002 sa tieto farbivá povolili podľa Potravinového kódexu SR na farbenie vybraných potravín.

Čo sa týka konzervačných látok E 210 - 211, ďalej E 213, 214, 215, 216 a 217 sa na základe TRS - WHO (1974 a 1997) stanovila ich hodnota ADI, čo slúžilo ako podklad pre EÚ a tiež pre našu legislatívu k podmienečnému povoleniu týchto látok. Podmienečné povolenie je indikované tým, že nemožno vylúčiť ich senzibilizačný účinok u alergikov. Toto riziko je však minimalizované povinnosťou označovania týchto látok do potravín na ich obale. Pri hodnotení týchto látok sa brala do úvahy aj skutočnosť, že kyselina benzoová (rovnako ako kyselina sorbová - E 200) sa prirodzene vyskytujú v ovocí (najmä bobuľovitých) a tiež v mliečnych fermentovaných výrobkoch.

Uvádzanie kyseliny citrónovej (E 330) ako látky "rakovinotvornej" jasne poukazuje na "hodnovernosť" letáku, ktorý koluje po Európe už celé desaťročie. Z uvedených údajov za diskutabilné možno považovať iba tvrdenia o farbivách E 123, 131 a 142, pre ktoré autori mohli nájsť nepriaznivé údaje z internetu v období ich toxikologického prehodnocovania, tieto údaje neskôr neboli potvrdené.

Na neodbornosť autorov letákov poukazuje aj fakt, že do výtiek zahrnuli aj kritérium "kožné ochorenie" látkam, ktoré sa dostávajú do organizmu zažívacím traktom. V prípade E 230 - 233 ide o látky používané na ochranné obaly citrusových plodov a riziko pre kožu môže byť reálne iba pre pracovníkov aplikátorov týchto látok.

Podrobnejší prehľad o všetkých uvedených prídavných látkach sme už uviedli v niekoľkých prednáškach a novinových článkoch (napr. Výživa a zdravie 2, 43, 1998 str. 32-38).

Súhrne možno vyhlasovať, že prídavné látky do potravín č. E 125, E 240, E 241, E 239, E 485 a E 486 nikdy neboli u nás povolené a nie sú povolené ani v EÚ. Všetky ostatné látky z letáku sú registrované kódom "E" v Európskej únii a tiež u nás ako povolené do potravín.

Ani jedna látka uvedená vo Vašom zozname nebola registrovaná IARC v Lyone ako karcinogénna ani pravdepodobne karcinogénna. Iba farbivo E 125 sa nachádza na zozname "možné karcinogény", ktoré nie je v EÚ a tiež u nás povolené do potravín.

Strava bohatá na kyselinu listovú znižuje riziko výskytu rakoviny pankreasu

Rakovina pankreasu – slinivky brušnej – je vážna choroba, pretože v počiatočnom období prebieha bez zvláštnych príznakov a obyčajne sa diagnóza stanoví v štádiu kedy je doteraz prístupná liečba zvyčajne málo účinná. Tým viac sa javí potreba hľadať preventívne opatrenia, ktoré by znížili výskyt tejto formy rakoviny. Vedeckí pracovníci vo Švédsku uverejnili výsledky rozsiahleho výskumu, v ktorom sa zamerali pomocou dotazníkov na prieskum výživu obyvateľstva vo vzťahu k rozličným chorobám. Anketa obsahovala otázky týkajúce sa 96 rozličných zložiek potraviny a vykonala sa u takmer 82 tisíc obyvateľov. Vyhodnotili ju po 7 rokoch. Jedným zo zaujímavých výsled-kov bol vzťah medzi kyselinou listovou a výskytom rakoviny pankreasu. Kyselina listová (všeobecne známa ako vitamín B 9) je dôležitá pre množenie sa niektorých zdravých buniek v organizme. Normálne sa nachádza v listoch zeleniny a v ovocí. Švédski epidemiológovia zistili, že u ľudí ktorých strava obsahovala dostatok listovej kyseliny je riziko výskytu rakoviny slinivky brušnej nižšie až o 75 5 %. V tomto výskume je tiež zaujímavé i zistenie, že zníženie výskytu rakoviny sa pozorovalo iba u tých sledovaných, ktorí kyselinu listovú kon-zumovali v strave a nie u ľudí, ktorí sa snažili užívať listovú kyselinu vo forme farmaceutic-kých prípravkov. Je potrebné si že uvedomiť, že užívanie vitamínových preparátov je neefek-tívne ak sa užívajú namiesto zeleniny a ovocia, ba ich nadmerný konzum pri normálnej strave môže byť i škodlivý.

Podľa NCI Cancer Bulletin 2006 spracoval Viliam Ujházy

Vzťah medzi mäsitou stravou a rakovinou žalúdka

Vzťah medzi množstvom mäsa v strave a výskytom rakoviny vo viacerých lokalizáciach je už dávnejšie známy, doteraz však chýbali pozorovania na väčšom počte obyvateľov, ktoré by takéto závery potvrdili. Teraz klinickí výskumníci uverejnili výsledky presných pozorovaní, ktoré sa realizovali na vzorke vyše pol milióna obyvateľov (521 457) v desiatich krajinách Europy. Počas šesť a pol ročného pozorovacieho obdobia sa u 35 až 70 ročných občanov zistilo 330 prípadov rakoviny žalúdka. Výskyt rakoviny bol rozdielny v prípade konzumácie tzv.červeného mäsa (hovädzie, bravčové, teľacie) a bieleho mäsa (hydina, ryby). V záveroch tohto rozsiahleho výskumu sa uvádza, že výskyt rakoviny žalúdka bol štatisticky vyšší u ľudí, ktorých strava obsahovala zvýšený prísun červeného mäsa (či už v celosti, alebo v mletej forme). Tento vzťah platil pre rakovinu v dolnej polovici žalúdka a najmä u ľudí, u ktorých sa zistila prítomnosť Helicobacter pylori. Tento mikrób je pôvodcom vzniku žaludočných vredov. Ak teda niekto konzumuje nadmerné množstvo tzv. červeného mäsa (bieleho mäsa sa to netýka) a dokáže sa u neho v žalúdku Helicobacter pylori (dôkazom prítomnosti protilátok v krvi), vystavuje sa zvýšenému riziku vzniku rakoviny žalúdka.

Podľa NCI Cancer Bulletin 2006 spracoval Viliam Ujházy

 
Stránky: <<< | < | 1 | 2 | > | >>>